Is Personal Branding een ontwikkeling op de arbeidsmarkt waaraan je niet meer ontkomen kunt of een nieuwe hype, uitgevonden door consultants om weer iets te kunnen verkopen? Om met de deur in huis te vallen, de meeste mensen zitten meer op de lijn van het eerste standpunt. Dat standpunt doet namelijk recht aan wat er zich afspeelt in de dagelijkse realiteit. Die is overigens best complex. Vandaar dat er outplacementbureaus zijn die hierop inspelen. Zij kunnen die achtergronden toelichten en helpen om er op een goede persoonlijke manier mee aan de slag te gaan. Achtergronden van Personal Branding en outplacementPersonal Branding, is op zich niets nieuws. Het bestaat al sinds er een (arbeids)markt is. We hadden er in het verleden echter nog geen naam voor. Centraal staat het woord branding. Dat komt van het Engelse woord brand, “een naam, term, teken, symbool of ontwerp, of een combinatie hiervan, bedoeld om eigen producten of diensten te identificeren en deze te onderscheiden van die van de concurrentie”. Branding zijn de activiteiten die je onderneemt om het onderscheid te maken ten opzichte van anderen. Bij Personal Branding gaat het om jezelf van anderen te onderscheiden, met name op de arbeidsmarkt. Dat verhoogt je kansen om in aanmerking te komen voor werk. Iedereen laat, net als merken, indrukken achter ‘in de hoofden’ van de mensen in onze omgeving. Onze uitspraken, activiteiten, gedrag en houding roepen een emotionele reactie op bij anderen. M.a.w. je zou kunnen zeggen dat iedereen al min of meer onbewust invulling geeft aan Personal Branding. Op de arbeidsmarkt stond tot voor kort het CV centraal. Het CV was het visite kaartje naar de arbeidsmarkt. Verder was je min of meer afhankelijk van de mogelijkheden die andere te bieden hebben. Het waren met name tijdschriften, kranten, seminairs die mogelijkheden boden om jezelf naar een breder publiek te profileren. Een interview, een artikeltje, een lezing en natuurlijk een goed visite kaartje. Dat was het wel en het zijn nog steeds zeer nuttige en bruikbare middelen. Voorheen had je als individu niet zoveel mogelijkheden om je eenvoudig, wanneer jij dat nodig achtte, naar de arbeidsmarkt zichtbaar en kenbaar te maken. De komst van wat we Web 2.0 noemen, heeft voor de grote verandering gezorgd. Web 2.0 heeft het mogelijk gemaakt om low budget zelf aan de slag te gaan met jezelf te profileren naar de (arbeids)markt. Web 2.0 heeft het internet naar het individu gebracht. Breedband internet en allerlei sociale media applicaties hebben er voor gezorgd dat vrijwel iedereen het internet kan gebruiken om zich zelf zichtbaar te maken en positief te onderscheiden. Bloggen, Facebook, Twitter, Flickr, Youtybe, het is slechts een kleine greep van media tools die iedereen kan gebruiken voor Personal Branding. Er zijn vele mensen die dat ook doen en er gebruik van maken. Daarmee wordt de toon gezet. Het is met andere woorden de ontwikkeling van internet technologie die een grote impuls heeft gegeven aan de opkomst van Personal Branding activiteiten. Het spreekt voor zich dat er bij de invulling van outplacement de nodige aandacht moet zijn voor de Personal Branding van de kandidaat. Personal Branding, Het merk IK opbouwenVoor veel mensen voelt het in eerste instantie een beetje raar om zo met jezelf verkopen en jezelf als merk neerzetten bezig te zijn. Het verlangt veelal het omzetten van een knop. Het is zeker in onze calvinistische cultuur ook niet eenvoudig. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Je kop niet boven het maaiveld uitsteken.” Het zijn gezegdes die vaak diep geworteld zijn en de stap naar Personal Branding lastig maken. Outplacement kan hierbi goed helpen. Een outplacementcoach houdt je de spiegel voor en laat zien wat het verschil is tussen het puur vanuit jezelf denken en het denken in “wat zoekt mijn doelgroep en hoe kan ik daar kansrijker op aansluiten”. Het goed integreren van deze 2 zal tot succes leiden.
Bij Personal Branding is het overigens niet anders dan voor branding van zaken en diensten. Het gaat erom: – jezelf als sterk merk neerzetten betekent dat je ervoor zorgt dat je door je doelgroep geassocieerd wordt met het ‘juiste’ (je dienst of unieke meerwaarde) – het volstrekt duidelijk is waar je voor staat en wat je te bieden hebt – je begrijpt hoe anderen naar je kijken en dat je wijze van communicatie daarbij cruciaal is de communicatie kanalen benutten waar je de doelgroep kunt ontmoeten. Het mag duidelijk zijn, dit is een proces dat veel meer aandacht en werk verlangt dan het opstellen van het al oude en vertrouwde CV. Een outplacementbureau biedt coaching om met Personal Branding aan de slag te gaan. |
https://www.outplacementbureau.nl |