Studenten die zich voorbereiden op de uitoefening van een beroep, leven een leerproces waarin de theoretische basis zeer belangrijk is voor de uitoefening van dit werk. Sommige studenten komen voor het eerst in contact met het beroepsleven, nog voor zij hun eerste baan hebben. De traineeship gemeente biedt deze mogelijkheid tot professionele ontwikkeling. 1. Een cv opstellenEen van de essentiële documenten bij het actief zoeken naar een baan is het cv waarmee de kandidaat zijn loopbaan voorstelt voor de functies waarop hij wil solliciteren. Wanneer de leerling zijn eerste baan nog niet heeft gehad, maar wel een traineeship gemeente heeft gelopen, kan hij deze informatie op dit medium vastleggen. Veel bedrijven beschouwen ervaring als een vereiste voor een functie die zij in een advertentie hebben beschreven. Op basis van de verschillende ervaringen die u tijdens de traineeship gemeente hebt opgedaan, zult u zelf uw eigen criteria kunnen opstellen.
2. Kennis van de industrieWanneer een student wordt opgeleid voor de uitoefening van een beroep, kent hij de bedrijfstak in zijn theoretische componenten door de inhoud van het opleidingsprogramma, maar via de bedrijfspraktijk komt de student ook rechtstreeks in contact met de bedrijfstak. Op die manier kan de beroepsbeoefenaar het beeld dat hij van deze sector had, uitbreiden door verschillende taken uit te voeren, in teamverband te werken en rechtstreeks in contact te komen met de bedrijfswereld. Deze kennis van de sector is zeer belangrijk omdat zij ook voor de student positief kan zijn bij het nemen van een aantal beslissingen over zijn professionele toekomst. U zult de sector van binnenuit beter kunnen leren kennen omdat u niet alleen rekening zult kunnen houden met de informatie die andere contacten met u hebben gedeeld. 3. Verantwoordelijkheid De leerling ontwikkelt zijn of haar verantwoordelijkheid bij het volgen van de lessen, het maken van het werk, het voorbereiden van de toetsen, het voldoen aan de doelstellingen die deel uitmaken van het leerproces zelf en natuurlijk in de beroepspraktijk. De leerling verwerft ervaring en verantwoordelijkheid. Een zeer belangrijke verantwoordelijkheid voor professionele ontwikkeling. In dit perspectief kan de beroepsbeoefenaar leren van zijn/haar successen tijdens de traineeship gemeente, maar kan hij/zij ook leren van andere fouten die deel uitmaken van het leerproces zelf.
4. Persoonlijke ontwikkelingDe student betreedt de arbeidsmarkt via deze stage-ervaring. Maak deel uit van een professioneel team waarin u van anderen kunt leren, maar ook uw talenten in het project kunt inbrengen. Via deze beroepspraktijken kan de student vaardigheden en competenties in deze praktische context ontwikkelen. In deze werkomgeving is het mogelijk om verschillende mensen te ontmoeten, elk met hun eigen professionele traject. Daarom wordt talent gewaardeerd in deze intergenerationele werkomgeving.
5. WerkcontactenBeroepsstages bieden een belangrijke kans voor studenten. Soms kan deze eerste band tussen een bedrijf en een student leiden tot een toekomstige arbeidsrelatie. Maar ook als er na de stage geen contract wordt gesloten, is deze ervaring van essentieel belang bij het zoeken naar een baan. Bovendien krijgt u tijdens deze stage-ervaring ook de kans om werkcontacten te leggen. |